Wat als Disney in je Raad van Bestuur zat? (QI)

Cliënt centraal, patiëntgerichtheid, maatzorg, ... voor wie in zorg en welzijn werkt geen holle leuzen. En gelukkig maar!

Maar hoe dit in de praktijk vorm geven? Hoe linken we het belang van maatwerk aan het belang van procedures en standaardisatie? Hoe krijgen we (soms grote groepen) medewerkers mee in een organisatiebreed verhaal van klantgerichtheid? Hoe vermijden we dat “cliënt centraal” in de dagelijkse praktijk neigt naar “team centraal”, “afdeling centraal” of “organisatie centraal”?

In deze vorming verkennen we de link tussen klanttevredenheid en efficiëntie. Hoe speelt een positieve beleving in op het bereiken van onze missie en visie? Waarom is "klanttevredenheid" belangrijk, we zijn toch geen pretpark?

Deze vorming is een initiatief van onze partner Quest-it.

Programma

De niet-alledaagse vergelijking met een toonaangevende organisatie zoals Disney (en vooral dan de themaparken zoals Walt Disney World) biedt heel wat verrassende lessen die ook in social profit zinvol zijn.
Achter de “magie” schuilen immers heel wat nuttige inzichten over het belang van waarden en visie, het managen van emoties, het onderscheid tussen noden en verwachtingen, de nood aan betrokkenheid, de consequenties die horen bij een leuze als “klant centraal”, een inclusief medewerkersbeleid, constante kwaliteitszorg, …
Doorheen de verkenning van wat Disney (anders) doet staan we stil bij begrippen als "belevingseconomie" (Pine & Gilmore), motivatie, leiderschap én tevredenheid…

Kostprijs

Er werden geen vormingen/opleidingen gevonden.

Begeleiding

Tom Vandooren is oprichter en zaakvoerder van Quest-it. Tom studeerde in 1999 af als maatschappelijk werker (optie sociaal-cultureel vormingswerk) aan Sociale Hogeschool IPSOC te Kortrijk. Hij bouwde verschillende werkervaringen op in de Bijzondere Jeugdzorg, opvang kandidaat-asielzoekers, buurtwerk en Algemeen Welzijnswerk. Doorheen zijn - al snel leidinggevende - ervaring en diverse managementsopleidingen werd hij gebeten door de HRM-microbe. Na een carrière als coördinator, adjunct-directeur en directeur medewerkers en organisatie, koos hij ten volle voor Quest-it.
In 2011 sleepte hij de prestigieuze ADMB-award voor personeelsverantwoordelijken in de wacht, en in 2014 publiceerde hij het boek "Sturen en stuwen. 101 vragen over HRM in social profit" (uitg. ACCO). Tom volgde én organiseerde diverse seminars en masterclasses met Fred Lee (If Disney ran your Hospital), en “verdiende zijn oren” bij Disney Institute, waar hij de opleidingen “Business Excellence” en “Quality Service” volgde.
 

Media

Wanneer?

19 september 2017
van 9.30 tot 16

Locatie

Informant
Stapelplein 32
9000 Gent

Kaart