Iedereen is wel eens bang. Bang zijn is functioneel en helpend. Het zorgt ervoor dat kinderen en jongeren zich tijdig terugtrekken uit onveilige situaties. Het zijn zij die nooit bang zijn waar we ons zorgen over moeten maken…
Maar wat de angsten het dagdagelijks functioneren van het kind/de jongere, van de klas, van de leefgroep hinderen? Wat doe je dan?
Wanneer is angst normaal en wanneer niet?
Hoe ga je hier als leerkracht, begeleider, zorgfiguur meer om?
Doe je er goed aan om situaties te vermijden of moet je dapper gedrag juist stimuleren?
Wat kan jij doen en wat moet je aan anderen overlaten?
Hoe kun je (samen met je team) een begeleidersstijl hanteren die helpend is voor angstige kinderen en jongeren?
Deze vragen komen tijdens de vormingsdag aan bod. De vorming biedt een mix van theorie, praktische tools en de mogelijkheid tot het inbrengen van eigen casussen.
.
Programma
De vormingsdag wordt als volgt opgebouwd:
Theoretische achtergrond over (omgaan met) angsten bij kinderen en jongeren.
Kennismaken met materiaal en tools waar je als zorgfiguur mee aan de slag kan gaan.
Bovenstaande info gebruiken bij de uitwerking van een begeleidersstijl voor een specifieke casus (in subgroepjes)
Doelstellingen
Na de vormingsdag:
beschikken de deelnemers over een theoretische basis over angst en angststoornissen bij kinderen en jongeren
de deelnemers hebben kennis gemaakt met praktische tools om rond angst aan de slag te gaan met kinderen en jongeren
de deelnemers kunnen op een gefundeerde manier nadenken over een passende begeleidersstijl voor een angstige cliënt/leerling
Doelpubliek
Zorgfiguren (opvoeders, begeleiders, (zorg)leerkrachten, therapeuten,…) die nog zoekende zijn en handvaten en tools missen om angstige kinderen en jongeren te begeleiden.
Begeleiding
An Coetsiers
Licentiaat klinische psychologie en gedragstherapeut.