In gesprekken met kinderen doen we nog heel vaak beroep op de verbale communicatiemogelijkheden. Toch is het voor kinderen vaak op die manier moeilijk om hun beleving, wensen en ideeën onder woorden te brengen. Sommige kinderen zijn hier dan wel weer onvoorstelbaar sterk in maar hebben we dan ook echt begrepen wat hun boodschap is?
In de voorbije tien jaar is de vormingsgeefster actief op zoek gegaan naar welke tools kunnen helpen om het begeleidingsproces van deze doelgroep te vergemakkelijken. Ze vond heel wat inspiratie in de literatuur en door gesprekken met collega’s aan te gaan die dagdagelijkse aan de slag zijn met kinderen maar ook met jongeren en volwassenen die een beperking hebben. Dit materiaal verzamelde ze en vulde ze aan met eigen technieken. Het resultaat is een rijk gevulde en gevarieerde ideeënkoffer. Elke nieuwe groep waarmee ze werkte creëerde een nieuwe kans om op zoek te gaan naar nieuwe tools.
Dit bracht haar tot het werken met tekeningen, schema’s, poppen, therapeutische spelen,… In deze praktijkopleiding komen dan ook vooral tools en technieken aan bod. De deelnemers krijgen de mogelijkheid om heel wat van deze technieken uit te proberen. De vorming wordt gestaafd met voorbeelden uit de praktijk. Dit is vooral een praktische vorming. De achtergrond van deze vorming steunt zowel op gedragstherapeutische principes, contextueel gedachtegoed en oplossingsgericht denken. Een aantal van deze technieken kunnen ook toegepast worden bij jongeren en volwassenen met een lichte verstandelijke beperking, daarom kan deze vorming ook tools bieden aan wie met deze doelgroepen werkt.
Psychotherapeuten, psychologen, orthopedagogen, … die pas in het werkveld staan of die nog wat handvaten en tools missen om met kinderen in gesprek te gaan. We richten ons ook op praktijkwerkers uit diverse werksettings (bv. opvoeders, begeleiders, consultenten, zorgleerkrachten, …) die vaak in gesprek moeten gaan met kinderen.
Verschillende vragen komen aan bod:
We proberen deelnemers tijdens deze vorming te prikkelen om deze tools en technieken in de praktijk te gebruiken en zelf op zoek te gaan naar andere creatieve en speelse technieken om met kinderen in hun eigen werkcontext aan de slag te gaan. Na deze praktijkdag zijn papier, stiften, spelletjes, poppen,… niet meer weg te denken in ruimtes waar praktijkwerkers in gesprek gaan met kinderen.
Dinsdag 15 oktober 2024
Dinsdag 12 november 2024
Telkens van 9u30 tot 16u30
Collegebaan 4b, 9090 Melle
€380
Niet-ledenprijs (broodjeslunch inbegrepen)
€280
Ledenprijs (broodjeslunch inbegrepen)
Ontvang alles over onze vormingen, inspirerende verhalen en frisse inzichten direct in je mailbox.