Herstellen van de affectief-relationele ontwikkeling tijdens de begeleiding van kinderen en jongeren
Wanneer een kind aangemeld wordt voor begeleiding, is er vaak een kloof ontstaan tussen de kalenderleeftijd en de affectief-relationele leeftijd; dit laatste verwijst naar het punt in de ontwikkeling waarop het beleven van het kind verstoord raakte. Er ontstaat dan incongruentie tussen de feitelijke situatie van het kind en de ontwikkelingsfase met bijhorende specifieke dynamieken, die niet verder doorgewerkt kunnen worden.
In deze vorming wordt geschetst hoe de ontwikkelingspsychologie toegepast kan worden als gemakkelijk bruikbaar denkkader. Vanuit het bekijken van de normale ontwikkeling kunnen we een concrete, begrijpbare en toepasbare aanpak formuleren om kinderen en jongeren te begeleiden. We staan stil bij de hechting, de separatie, de individuatie en de socialisatie en gaan dit alles praktisch vertalen naar voor iedereen bruikbare handelingen.
We werken twee dagen samen van 9u tot 15u45.
De eerste dag zal vooral het aanreiken van de ontwikkeling omvatten, met per ontwikkelingsfase:
normale ontwikkeling
belastende factoren
hoe dit herkennen bij kinderen en jongeren
aanpak/behandeling.
De tweede dag gaan we inzoomen op casussen en het effectief toepassen.
Begeleiding
Tine Maeyens
Licentiaat klinische psychologie, gespecialiseerd in ontwikkelingsgerichte en cliëntgerichte therapie voor kinderen en adolescenten.