Als leerkracht word je in de loop van je carrière onvermijdelijk geconfronteerd met conflicten in de klas, uitdagend gedrag, pestsituaties, enzovoort. Het is niet altijd gemakkelijk om hier mee om te gaan.
Inhoud
Als kapstok doorheen de opleiding hanteren we de preventiepiramide van Johan Deklerck. We doorlopen de piramide van boven naar beneden. We starten met enkele concrete ‘tools’ en do’s and don’ts bij het omgaan met moeilijk gedrag. Gaandeweg dalen we af in de piramide en bekijken we samen met jou hoe je kan komen tot een positief schoolklimaat.
Tijdens de opleiding komen volgende theorieën en modellen aan bod:
herstelgericht werken en denken,
ervaringsleren, groepsdynamica en rollen,
psychofysieke weerbaarheidstraining,
cirkels van Verbondenheid,
geweldloze communicatie,
competentiegericht werken,
begeleidershouding/leerkrachtenstijl,
…
We laten je steeds op een ervaringsgerichte manier kennismaken met deze inhouden, door middel van oefeningen, activiteiten en nabesprekingen.
Vorm
In 2013 raadde de Onderwijs-inspectie de lerarenopleidingen aan om in te zetten op de voorbereiding en ondersteuning van beginnende leerkrachten. Binnen onze eigen onderwijsprojecten merkten we tegelijkertijd een toenemende vraag bij scholen en leerkrachten naar opleiding, intervisie en coaching in het omgaan met moeilijk gedrag in de klas. Vanuit deze noden werkten we LINTO uit.
De inhoud van LINTO stelden we samen op basis van onze jarenlange expertise in onderwijsprojecten (Time-Out, Persoonlijke Ontwikkelingstrajecten, samenwerkingsverbanden met Leren en Werken, schoolondersteuning, enz.).