Zijn je jongeren ook verzot op Fortnite, Minecraft of andere videospelletjes? Of zitten ze vele uren op hun smartphone en sociale media?
Heel wat jongeren spenderen veel tijd met gamen, scrollen op sociale media en filmpjes kijken. Voor een deel is het echter problematisch. Motivatie en resultaten voor school gaan achteruit. Ze zitten vermoeid in de les na nachtelijke gamesessies. En offline contacten worden vervangen met online varianten.
Wat komt er aan bod?
In deze verdiepingscursus gaan we een hele dag praktisch aan de slag met vragen zoals:
Hoe pak je overmatig game- en schermgebruik aan als hulpverlener of organisatie?
Vanaf wanneer spreken we van een game- en schermverslaving?
Wat maakt de games zo verslavend en waarom zijn sommigen daar meer vatbaar voor?
Hoe vermijd je dat het uit de hand loopt en wat als het al zover is?
Wat zijn goede afspraken over game- en schermtijd voor jongeren thuis of binnen de organisatie?
Hoe ga je om met weerstand en agressie?
Tijdens de vorming zal de lesgever Bavo delen vanuit zijn eigen ervaringen en legt uit wat je als hulpverlener kan doen om overmatig game- en schermgedrag te vermijden en jongeren de offline wereld te laten (her)ontdekken.